Pedagogisk dokumentasjon

Vi bruker pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte for å fylle rammeplanens intensjoner.

Barnehagens arbeidsmåte
Metoden bygger på observasjon, dokumentasjon og refleksjon, Refleksjonene gjøres i fellesskap og får konsekvenser for videre arbeid. Dette arbeidet foregår i en kontinuerlig spiral som fører til at vi lærer mer om barn og utvikler barnehagen som pedagogisk virksomhet

Arbeidsmåten gjør at det fysiske miljøet er lagt opp etter interessen til barna, som igjen kan vare i korte eller lengre perioder.
For å videreføre eller sette i gang nye lekeprosesser for barna, må vi tilføre også nye elementer.
Materialene skal settes barnas fantasi i sving og skal være med å styrke barnas lek

I pedagogisk dokumentasjon vektlegges barnets initiativ på alle områder. Barnet oppfordres til kreativitet der prosessen i seg selv er målet.
Det å være kreativ og skapende henger sammen med barns rett til medvirkning. Det å utrykke seg og sette spor etter seg er høyt verdsatt.
I mer tradisjonell pedagogikk kan vi ofte se at sluttproduktet er viktigst, og gjør seg synlig i at formingsaktiviteter baseres på at barna skal lage et bestemt produkt.
I pedagogisk dokumentasjon ønsker vi at barna skal ha tilgang til et rikt utvalg materiell slik at de kan utfolde seg sanselig og å sette sine spor i verden